Selasa, 22 Januari 2013

SADAR AKAN DIRI

ketika ku sadar akan diri ku
terpampang jelas seribu aku dalam diri ku
yang manakah aku yang betul-betul aku?
aku yang dahulu sebagai ini
aku yang dahulu sebagai itu

ketika aku sebagai mulawar
hidupku berpesta berjingkrak menentang musa
bisakah aku menghapus diri ku yang seperti itu?
dengan apa aku menebus diri ku?
mungkin dengan menjadi musa bagi diri ku
hingga ku paham betapa berat amanah
yang di pikul orang-orang yang mengajak
kepada jalan ke Tuhan an
sehingga aku yang akan datang
adalah aku yang bernama mullah waro
atau mullah umar yang paham akan kearifan diri

ketahuilah wahai diri ku
dunia hati itu hanya ibarat perlambangan
agar diri mu menyadari
begitu penting nya memahami diri
begitu pentingnya mengenal diri
bahwa diri mu adalah yang terbaik bagi diri mu
dan tiada setitik diri mu pun yang di cipta
dengan kesia-siaan
semua punya takaran dan perhitungan
dan ketahuilah wahai diri ku
kau adalah makhluk sosial
yang paham akan diri mu dan yang lain nya
dan kau berkehendak sesuai kadar hikmah
yang di anugrahkan kepada mu

Tidak ada komentar:

Posting Komentar