Jumat, 18 Januari 2013

SAJAK KU BERGURAU

kau yang berdiri di sana
melihat ku dalam mimpi
apa yang kau lihat pada ku
bersih kah aku?
atau hanya seonggok daging congkak
berburu nafsuh dengan segala musllihat
itukah aku?

mari rasai diri mu
melebur ujud mu dalam tiap nafas mu
lihatlah aku?
itukah aku?
jangan melihat ku
kau kan mengerti siapa diri ku
bila kau mengenal diri mu

aku berjalan di antara ranting
patah..
bagai duri tertusuk diri ku
luka..
aku enggan bercerita tentang diri ku
hati ku begitu manis
dalam canda dan tawa sang dewa
apa yang kau tahu tentang aku?
lipatan jiwa ku begitu resah mendengkur
dalam kaca mata jiwa kau bersenda
penglihatan mu penglihatan ku
mata apa yang kau pakai
melihat ku dengan tangis mu
kau bergurau
aku tak ada di dalam mu
mati dalam keberadaan ku
mari ku ajak kau kesana
hamparan terbentang
jiwa ku ada di sana
di setiap rerumputan hijau
pada ilalang
nyanyian bul-bul
aku ada di setiap itu

kau tak akan mengerti aku
aku adalah diri mu


Tidak ada komentar:

Posting Komentar